6 november 2013

Rotmos och Lax

Idag åt vi lax. För första gången på väldigt länge testade jag en ny variant på tillagning. Jag gjorde en pastasås med lax, ekologisk vispgrädde, philladelfiaost och sparris. Det blev helt okej men jag föredrar nog ändå min "standardtillagning" av lax. Så jag tänkte bjuda på det receptet istället. (4 portioner)

Ingredienser:

160 g ekologisk kålrot
75 g ekologisk morot
250 g ekologisk potatis
160 g sötpotatis
75 g ekologisk broccoli
60 g ekologisk hackad spenat
havssalt
2 msk ekologiskt smör
1 dl vätska, t.ex. ekologisk ris-/sojadryck

4 portionsbitar lax
ekologisk olivolja
ekologiskt smör
salt
peppar
cayennepeppar
dill (färsk eller torkad)
1 ekologisk citron

Gör så här:

Koka upp vatten och sätt ugnen på 180 grader.
Skala kålrot, gör små bitar och skala morot, skiva i tunna skivor. Lägg dessa i vattnet. De bör koka ca 25 min.
Skala potatis och skär i bitar. Lägg dessa i kastrullen när kålrot och morot har kokat i 5 min.
Skölj av laxbitarna och lägg dem sedan på hushållspapper så de torkar lite. Lägg även ett papper ovanpå.
Ringla lite olivolja i botten av en lagom stor ugnsform.
Lägg laxbitarna i formen. Pressa citron över dem. Salta och krydda på båda sidor.
Fördela slutligen små smörklickar ovanpå laxbitarna och sätt in formen mitt i ugnen.
Låt laxen vara i ugnen ca 20 min om den är tinad.
Skala sötpotatisen och skär i bitar, dela broccolin i mindre buketter. Lägg dessa i kastrullen när det är 10 min kvar på koktiden för kålroten och moroten.
Häll ut vattnet när allt har kokats mjukt. 
Mosa med en potatisstöt. Tillsätt smör och spenat. Salta och tillsätt vätska. Blanda ordentligt!
Servera tillsammans med grönsallad (sallad, avocado, tomat och gurka) och tinade frysta ärtor.


Tips! Koka rotsakerna med så lite vatten som möjligt så försvinner inte lika mycket näring till vattnet. Tina laxen under dagen om den ska lagas på kvällen. 
Lax - både enkelt och gott!
Rotsaksmos - näringsrikt, färgglatt och godare än bara potatismos.

Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar