23 november 2013

Lördagsgodis

Oavsett vad man har för åsikter om godis och annat sött så tror jag att alla vet att det inte är bra att äta för stora mängder och för ofta. Ändå är det allt vanligare att svensken äter sötsaker varje dag. Och inte bara t.ex. en chokladbit utan då hela chokladkakor.

Vad man räknar som sötsaker är ju olika från person till person. En del avser kanske bara godis. Andra även kakor. En tredje tycker att läsk hör dit. Några räknar frukt som sötsaker. Och så måste det ju få vara. Vi får tycka och tänka som vi vill.

Men oavsett vad man nu räknar som sötsaker så tycker jag att principen med "lördagsgodis" är jättebra!
Att man i familjen bestämmer vad som räknas till "godis" och att detta endast får intas en gång i veckan. Lördagar tycker jag personligen är en bra dag. Man kan även bestämma att om det är kalas eller liknande så får man göra undantag. Men just det här med att få bort sötsaker i vardagen tror jag stenhårt på. Det är vanorna som är viktiga att kontrollera, inte undantagen.

Äter man söta saker ofta så är det bara det söta som smakar gott. Andra smaker blir inte intressanta. Maten smakar inte gott. Vatten smakar inte gott. Man måste ha det söta för att ens känna någon smak. Och så ska det ju inte behöva vara!

Vill man försöka få bort godis, läsk och annat snacks kan man försöka hitta något annat att äta istället. Och det finns många naturliga livsmedel man kan ta till. Nötter, frukt, bär, juice, energibarer, torkad frukt och så vidare.

Slutligen vill jag bara dela med mig av ett klipp jag såg igår:
Godis endast på lördagar för omyndiga
Ganska rolig film tycker jag!
Men det skulle helt seriöst varit bra med en sådan lag (dock borde den då gälla även vuxna). Nog för att man kan köpa på sej på lördagen så det räcker hela veckan. Men det hade säkert minskat konsumtionsmängden.

Vad tänker ni om detta med godis och lördagsgodis?
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar