19 november 2013

BaChoMuffins

Knepig rubrik kanske någon tycker? Men jag skulle säga mumsigt!
Banan och choklad. Finns det någon bättre kombination? Tveksamt..
Det kanske finns kombinationer som är lika bra. Men bättre? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Jag och min kära svärmor har under sommaren och hösten varit inne i någon slags muffinsperiod. Och jaa, jag är nog kvar där än. Muffins är så enkelt och gott! Och det går ju att variera in i det oändliga.
När man gör glutenfria varianter har jag fastnat för att använda mandelmjöl. Det gör att muffinsen behåller "fluffet" man vispar till. Luftiga och goda blir dom och energirika också. Mandlar och nötter är ju riktigt energirika. Min svärmor har även använt sig av hasselnötsmjöl. Supergoda blir dom då! Dock har jag fortfarande inte tagit tag i att köpa hem hasselnötsmjöl, därav inga sådana muffins. Det går ju givetvis att göra eget mjöl genom att mixa hasselnötter men..jaa. Jag har inte riktigt haft den tiden. Men snart kanske!

Hur som helst, den här smakkombinationen är helt fantastiskt god! Iallafall om man tycker om choklad. Tack vare bananen behöver man dessutom ännu mindre socker. Toppen! tycker jag. Receptet nedan blir 10 st.

Ingredienser:

75 g ekologiskt smält smör
2 ekologiska ägg
0,5 dl ekologiskt råsocker
1/2 ekologisk banan
2,5 dl ekologiskt mandelmjöl
0,5 dl ekologisk riven kokos
2 msk ekologisk kakao
2 tsk bakpulver
1 dl risdryck

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull.
Vispa ägg och socker pösigt.
Mosa bananen med en gaffel.
Rör ihop torrvarorna för sig.
Blanda sedan ihop allting, lite försiktigt men ändå ordentligt.
Fördela smeten i muffinsformar.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 min.


Smarrigt och ganska mättande dessutom.
Lycka till!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar