22 november 2013

Glutenfria Pannkakor/Crêpes

Jag är ingen pannkaksälskare. Det är ju ingen riktig mat i mitt tycke. Utan mer som en efterrätt. Crêpes däremot har jag alltid tyckt varit gott, även om jag inte har ätit det så ofta. Nu var det flera år sedan sist så jag fick för mej att dels testa göra glutenfria pannkakor, vilket jag aldrig gjort tidigare. Samt även göra crêpes alltså.

Pannkakorna blev goda men var svåra att få riktigt tunna. Smeten var kanske lite för tjock. Men min man gillade dem iallafall så jag lägger ut receptet tills vidare så kanske det kommer en uppgradering framöver.

Ingredienser:

2,5 dl glutenfritt mjöl (jag använde 1 dl ekologiskt ljust bovetemjöl, 1 dl ekologiskt mörkt bovetemjöl och 1,5 dl havremjöl)
1/2 tsk salt
6 dl ekologisk sojadryck
3 ekologiska ägg
2 tsk psyliumfröskal
Ekologiskt smör

Gör så här:

Blanda mjöl, psyliumfröskal och salt.
Häll i hälften av sojadrycken och vispa.
Tillsätt resten av mjölken och vispa lite till.
Slutligen tillsätts äggen innan man vispar det sista.
Värm upp en stekpanna med smör i.
Häll i lite smet och vinkla stekpannan så smeten täcker hela botten.
När den fått lite färg - vänd.
Gör på samma sätt tills smeten är slut. Rör om i smeten ibland.
Tillsätt lite smör innan varje ny omgång.




Till crêpsen prövade jag 3 olika fyllningar. Alla blev goda, på sitt sätt.

Ingredienser:

1/3 av köttfärsen i detta blogginlägg: http://naturligtvisst.blogspot.se/2013/11/italienskt-med-grekisk-touch.html

5 dl färsk ekologisk shiitake svamp
1 msk ekologiskt smör
1 msk ekologiskt potatismjöl
1,5 dl ekologisk sojadryck
salt, peppar

3 dl  hackad ekologisk fryst spenat
Ekologisk olivolja
1 msk ekologiskt potatismjöl
1 dl ekologisk sojadryck
1/2 ekologisk fetaost
salt, peppar, oregano

50 g ekologisk halloumi

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka svampen i små bitar. Stek i smör i en kastrull. Tillsätt sedan potatismjölet utblandat i sojadrycken och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
Värm den frysta spenaten i en kastrull med lite olivolja. Tillsätt sedan potatismjölet utblandat i sojadrycken och låt koka upp. Smula ned fetaosten och smaka av med salt, peppar och oregano.
Bred sedan ut de olika fyllningarna på pannkakorna.
Riv halloumin.
Smöra en ugnsform och lägg i de fyllda pannkakorna. Fördela osten över pannkakorna.
Grädda mitt i ugnen, 200 grader i 25 minuter.


Hoppas ni får till det!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar