12 november 2013

Italienskt med grekisk touch

Till middag idag blev det en italiensk klassiker: pasta med köttfärssås. Eftersom jag inte tål lök så tillagar jag köttfärsen utan lök men med mycket örtkryddor istället. Oftast använder jag mig av torkade men har man färska kryddor att tillgå bör man givetvis använda dem!
Förutom huvudrätten åt vi rikligt med sallad och ugnstillagad fetaost med tomat.
Mängden köttfärs är för 4-6 personer.

Ingredienser:

2 msk ekologiskt smör
400-500 g köttfärs av naturbetesnötkött
500 g ekologiska passerade tomater
havssalt, svartpeppar, cayenne
basilika, timjan, oregano

ekologisk olivolja
1/2 ekologisk fetaost (lämpligt till 2 pers)
1 tomat
halvssalt, oregano
paprikakrydda, timjan, persilja

glutenfri pasta (vi brukar köpa icas glutenfria som baseras på majs och ris), 70-80 g/portion

grönsaker, vi hade: (2 pers)
1 tomat
"5-10 cm" gurka
en näve ekologisk babyspenat
1 stjälk selleri
1 ekologisk morot
1 avocado

Gör så här:

Stek köttfärsen i smör.
Salta och krydda när den är genomstekt.
Tillsätt passerade tomater och låt småkoka i 15 min.



Koka upp vatten, salta och lägg i pastan. Låt koka enligt förpackning.

Sätt ugnen på 200 grader.
Ringla olivolja i botten på en liten ugnsform.
Lägg ned fetaosten och vänd den sedan för att krydda med oregano, paprikakrydda, timjan och persilja. Skär tomaten på hälften och sedan i skivor. Salta lite och krydda med oregano.
Sätt formen på galler mitt i ugnen i ca 15 min.

Gör i ordning salladen.

Sen är det dags att äta!

Ett tips är att tillaga köttfärsen i gjutjärnspanna för att få i sig lite extra järn. Det är bra till exempel när man är gravid men gärna annars också.

Avslutningsvis måste jag bara bjuda på den här bilden:
Jag blev så glad när jag handlade på Ica Kvantum idag. De hade riktigt fräsch ekologisk frukt. Härligt!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar