6 juli 2014

Farmors falska Schwarzwaldtårta

Här kommer ännu en tårta :)
Vi hade lite kalas för maken med hans familj idag.
Det bjöds på tacos till middag och tårtan, vindruvor, melon m.m till efterrätt.
Min kära farmor gör en supergod tårta på nöt/mandelbotten som maken önskade att ha idag.
Fyllningen är hemgjord vaniljkräm och mosad banan.
Eftersom att vi är så många inom familj/släkt som inte äter gluten så började farmor också göra tårtan helt glutenfri. Den är tyvärr inte lämplig för nötallergiker dock.

Jag frågade farmor om inte jag kunde få receptet och lägga upp tårtan här på bloggen och det fick jag så gärna.

Här kommer receptet:

Ingredienser:

Tårtbotten:

150 g mandlar/nötter
4 äggvitor
1,5 dl florsocker

Vaniljkräm:

1 dl mjölkfridryck/mjölk
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker eller ca. 1 tsk vaniljpulver
0,5-1 msk socker
1,5 msk potatismjöl eller 2 msk maizena

Övriga ingredienser:

75 g mörk choklad
3 dl grädde
2 bananer
0,5 - 1 msk kakao

Gör så här:

Bottnen:
Sätt ugnen på 150 grader.
Hacka mandlar/nötter antingen så de blir riktigt finfördelade eller lite grövre.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sedan florsockret och fortsätt vispa en stund till.
Vänd försiktigt ned nötterna/mandeln i äggsmeten.
Bred ut smeten på ett oljat/smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen ca. 15-20 min.
Låt svalna.
Bottnen lät jag stå i kylskåpet under natten.

Vaniljkrämen:

Blanda först potatismjölet/maizenan i vätskan.
Vispa ihop alla ingredienserna i en kastrull och låt sjuda under vispning tills den tjocknat.
Låt svalna.
Använder du potatismjöl bör den användas färsk.
Med maizena kan den göras 1 dag i förväg.

Banan mos:

Mosa bananerna och blanda i 1 dl grädde.

Montering av tårtan:

Dela bottnen från långsida till långsida i 3 ungefär lika stora delar.
Jag klippte sedan där jag skurit ut bottenbitarna för att behålla bakplåtspappret under.
De blev då lättare att hantera och vända på varandra.
Sedan placerar du första bottnen upp och ned på det underlag du skall ha tårtan på.
Bred vaniljkrämen på första lagret och lägg över den andra bottnen upp och ned.
På andra lagret breder du ut den mosade bananen.
Lägg på sista bottnen och kom ihåg att dra av bakplåtspappret från bottnarna ;)
Överst på tårtan brer du på vispad grädde ev. smaksatt med lite vanilj/vaniljsocker.
Innan servering, pudra över kakao och krossad choklad.

Min farmor brukar smälta chokladen och skära ut fyrkanter att dekorera med.
Helt klart en estetisk detalj men jag hade inte riktigt den tiden och tålamodet idag.

Hoppas du har haft en fin helg. Själv har jag njutit av den härliga sommarvärmen som äntligen är tillbaka.
Idag blev det vattenskidåkning och volleyboll på Prästänget efter en gudstjänst vi var på, innan vi åkte hem för att ha kalaset.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar