1 juli 2014

Glasspinnar

Äntligen! En dag med sol och över 20 grader i skuggan. Som jag har längtat!
En dag som denna kan man ju till och med bli lite glass-sugen. I senaste numret av Nära Barn bjöd de på 3 underbart härliga glassrecept. Ett av dom har jag testat och delar med mig av idag. Igår testade jag även att göra en variant på lakritsglass. Mmm! God.

Röd bärglass

Ingredienser:

2 mjuka ekologiska päron
1,5 dl ekologiska hallon, frysta eller färska
1/4 dl ekologiska blåbär, frysta eller färska
1/2 dl färska dadlar
1/4 pressad ekologisk citron

Gör så här:

Mixa alla ingredienser i en matberedare till en slät smet. OBS! Ta bort kärnorna från dadlarna.
Häll smeten i glassformar och ställ i frysen.

Lakritsglass

Ingredienser:

2 frysta mogna ekologiska bananer
1 dl risgrädde, t.ex. rice dream cuisine
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1-2 tsk lakritspulver, efter tycke och smak
2 ekologiska dadlar
en nypa flingsalt
några frysta ekologiska hallon

Gör så här:

Skär bananen i bitar. Mixa alla ingredienser, utom hallonen, i en matberedare till en slät smet.
Rör sedan ned hallonen.
Häll smeten i glassformar och ställ i frysen.

Bild på lakritsglassen kanske dyker upp framöver :)

Nu ska jag njuta av solen!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar