28 juli 2014

Hud och hår i sommar

Nu var det verkligen länge sedan jag bloggade!
Vi har haft fullt upp med att semestra. Sola, bada och hälsa på/umgås med vänner och familj.
Denna vecka bor vi som värdar på EFS Prästänget. Härligt att leva nära naturen och vattnet. Roligt att träffa camping-folk.

Hur som helst märkte jag förra veckan att både hud och hår tar en hel del stryk av allt solande och badande. Jag bestämde mig för att göra en bodyscrub och en hårinpackning. Det är inget som händer varje dag direkt.. Men åh så härligt att unna sig det någon gång ibland. Jag googlade runt för att se vad andra har hittat på och hade även lite kontakt med min syster som har bättre koll än mig på detta med hårinpackningar.

Detta blev resultatet:

Bodyscrub

1 del ekologisk olivolja
2 delar grovkornigt salt
Blanda ihop och massera in på hela kroppen (ej ansikte).
Låt vara i ca 10 min. Skölj av.

Ansiktet

Det som blev kvar av 1 urgröpt avokado
Smörj in ansiktet och låt vara i 15 min.
Skölj av.

Hårinpackning

1 msk ekologisk olivolja
1 msk ekologisk kokosolja
1 msk faith in nature aloevera balsam
1 avokado
Mosa avokadon och blanda med övriga ingredienser. Arbeta in i håret och hårbottnen. Täck huvudet med en plastpåse och låt verka i 1 timme. Tvätta med schampo och balsam. Obs! Kan bli ganska fett hår. Men jag tycker det känns bra när det blir mer sol och bad framöver som det verkar.

Nä nu ska jag sätta mej i solen en stund igen medan det är lugnt här i receptionen och lilla tjejen har sin tupplur.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar