24 maj 2014

Svartvinbärsbladsdricka

Snart är det dags igen för mig att göra svalkande och fräsch dryck på svartvinbärsblad. För er som har börjat få lite större blad kan börja nu.

Receptet har jag fått av min kära farmor.

Ingredienser:

2 liter svartvinbärsblad
2 liter vatten
Ca. 1 kg socker (smaka av hur du själv vill ha, orginalreceptet har upp till 2,5 kg men det tycker jag blir för mycket)
3-4 Citroner 

Gör såhär:

Plocka och skölj bladen.
Häll bladen i en rymlig bunke/kastrull eller vad du vill använda.
Skiva citronerna och lägg dem på bladen.
Koka upp vatten och rör ned sockret tills det löst upp sig i vattnet. 
Häll det heta sockervattnet över bladen och citronerna. Täck med ett lock eller liknande och låt svalna. Ställ sedan svalt i 4-5 dygn. 
Sila drycken och häll den sedan i rengjorda burkar och frys ned. 
Det går också bra att behålla en del i kylskåpet i glasflaska för den som vill.
Men eftersom att jag inte använder så mycket socker håller den sig inte allt för länge. 

(50 g Vinsyra eller citronsyra är också något som det står att man kan ha i men jag undviker gärna det. Jag använder istället lite extra citron.)

Tänkte bjuda på fler svalkande drycker som du lätt gör själv. Min goda vän gör så god lemonad som jag också fastnat för, den kommer självklart upp här på bloggen.
/Sofia

1 kommentar:

  1. så gott! Det vattnas i munnen på mig, kom igen nu vinbärsbladen!

    SvaraRadera