26 maj 2014

Nära barn

Nu är vi tillbaka på banan efter några dagar i Göteborg med sjukhusvistelse för att undersöka dotterns medfödda hjärtfel lite närmare än de förmår här i Norrland. Otroligt imponerad av min dotter. Glad och trevlig mot allt och alla. Oavsett vad de håller på med. Hon är verkligen en förebild! Dock mådde inte magen så bra efteråt (inte så konstigt med tanke på sövning mm) så det var några kämpiga dygn med liiiite mat och liiiite dryck. Men nu börjar hon vara sej själv snart igen. Skönt!

Hur som helst, när vi kom hem blev jag väldigt glad när jag öppnade brevlådan och såg att det nya numret av Nära Barn hade kommit.
Det är en ganska ny föräldratidning med väldigt bra innehåll. Detta var nummer 2 av totalt 4/år. Det kanske låter lite men en tidning på 80 sidor tar ju sin tid att läsa så jag tycker det är lagom ändå. Man vill ju hinna läsa allt innan det nya numret dimper ner i lådan.

Varje nummer har ett tema, detta nummer har tema sömn, samt diverse artiklar under rubrikerna Livet, Världen, Kulturen och Kroppen. Det är många olika skribenter vilket ger en skön bredd. Under detta året har de även en serie om amning. Denna gång handlar det om utmaningar och lösningar. Väldigt intressant!

Det jag gillar med tidningen är att den visar på många olika sätt att tänka och leva. Perspektivet breddas och man ser att det går att leva med och nära på otroligt många olika sätt. Det finns inga rätt och fel. Ibland är det så lätt att hamna i nåt slags tänk att man vill vara den bästa mamman. Och ja, det kommer man nog inte ifrån. Men jag tror inte det finns något "mamma-ideal" vi bör leva upp till. Alla barn är ju olika och behöver olika mammor. Därför är det så viktigt att lära sig att lyssna till sig själv och sitt barn och att leva i enlighet med det, istället för att försöka leva upp till massa "krav" man ställer på sig själv eller som andra/samhället ställer på en.

I detta nummer har de även en artikel: Gör det själv - Hemgjorda glassar. Där ingredienserna är frukt, bär, torkad frukt, nötter, kokosgrädde, vaniljpulver mm. Alltså mjölkfria. Dessa kommer jag absolut att testa framöver. Kanske jag gör några egna varianter också som hamnar här på bloggen. Det är ju snart sommar, en svalkande glasspinne är ju inte helt fel då.

För övrigt testade jag något nytt idag. Jag köpte en hel kyckling som kokades. Det kändes väldigt spännande men det blev gott. Dessutom får man ju en hel del buljong på köpet. Perfekt att använda till en grönsaks/rotsaks-soppa. Jag kokade kycklingen i vatten, 2 tsk bergssalt, 1 tsk timjan, 1 lagerblad, 15 svartpepparkorn, 1/2 pressad citron, 1 stor morot och 2 stjälkselleri. Först kokade jag upp vatten och lät grönsakerna koka med kryddorna i 10-20 min. Sen la jag ner kycklingen som fick koka i ca 45 min på låg värme. Trevligt!

Nu måste jag plugga inför farmakologitentan nästa vecka. Börjar ha lite smått panik men det ska nog ordna sej. Fick väl godkänt på Kost, Näring & Hälsa, så det känns ju bra iallafall!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar