2 maj 2014

Frölanders gröna soppa

Som ni vet var ju min gissning fel. Lars är ju inte längre med i programmet Mästarnas Mästare. Men, hur som helst, tycker jag fortfarande hans kosthållning är väldigt intressant. Och som lovat tänker jag idag lägga ut recept på hans broccoli-spenat-avocado soppa, i egen tappning. Det var spännande att smaka! Både jag och min man tyckte den var riktigt god. Vi åt soppan och pannkakor (bytte ut sojadrycken mot risdryck, det gick ganska bra förutom att de lättare ville falla sönder) till middag. Perfekt kombination.

Ingredienser:

2 portioner/600 ml
140 g ekologisk broccoli
45 g ekologisk baby spenat
1 avocado
1 msk ekologisk olivolja
1/2 tsk havssalt
vitpeppar
persilja
3 dl "broccolivatten"

Gör så här:

Koka upp 5 dl vatten.
Skär broccolin i buketter och koka sedan så att de blir mjuka (10-15 min).
Gröp ur avocadon och skölj spenaten.
Mixa (i t.ex. en "smoothiemixer") alla ingredienser. Tillsätt lite broccolivatten i taget.
Servera lagom varm (som den är direkt när man mixat den) eller kall.
Jag vet inte om jag själv skulle vilja äta den till frukost, vilket Frölander gör, men till lunch eller middag - absolut!

Ha en fin helg.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar