11 augusti 2014

2 goda augustikrämer

Jag har nu kommit hem från en veckas scoutläger. Det har varit en fantastisk vecka med varmt och svettigt väder. Vi har kokat mat över öppen eld och sovit i husvagn. Att komma hem och få sova i sin egen säng var dock väldigt uppskattat.

När jag nu kom hem så kliade det i fingrarna och jag gjorde både krusbärskräm och röda vinbärskräm. 

Här kommer recept på dem båda:

Krusbärskräm:
4 port.

Koka upp 5 dl vatten med 0,5 - 0,75 dl socker.
Tillsätt 5-6 dl krusbär. Koka tills krusbären är mjuka och spruckit lite.
Ta av kastrullen från spisen. Blanda ut 3 msk potatismjöl med 0,5 dl vatten och rör ned potatismjölet i krusbären i en fin stråle. Låt krämen värmas precis tills den börjar koka. Låt svalna i kastrullen eller häll upp i annat kärl (glas eller porslin är att rekommendera)

Röda vinbärskräm:
4 port.

Koka upp 3,5 dl vatten med 1 liter rödavinbär ca 5 min. Sila saften och koka sedan upp saften med 0,5 - 0,75 dl socker. Ta av kastrullen från spisen. Blanda ut 3 msk potatismjöl med 0,5 dl vatten och rör ned potatismjölet i röda vinbärssaften i en fin stråle. Låt krämen värmas precis tills den börjar koka. Låt svalna i kastrullen eller häll upp i annat kärl (glas eller porslin är att rekommendera)


Jag brukar frysa ned färdiga portions påsar med bär för att kunna göra kräm eller liknande.
Supergott under hösten och vintern att kunna göra sig kräm, sylt eller saft på sommarens frukter och bär.


När jag ändå var i farten igår så passade jag på att också göra muffins med röda vinbär och juice. Mer recept kommer!
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar