17 juli 2014

Sommargott

Det blir inte så mycket bloggande för tillfället. Men idag åkte resten av familjen till svärföräldrarnas stuga för att leka, bada, äta och ha skoj. Då fick jag möjligheten att vara hemma och fixa med sådant som jag känner att jag vill göra. Växthuset behövde få lite omsorg och även trädgården i övrigt. Hushållssysslor som att ta hand om tvätt görs ju tyvärr inte av sig själv. Men har också passat på med lite annat roligt pyssel som jag längtat efter att få tid att göra.

Här på bloggen tänkte jag litet gurk tips och dela med mig av dagens måltider.

Fräsch gurksallad:

250 g gurka
2 msk olivolja
1 krm sambal oelek
2 klippta vitlöksblad
Salt
Svartpeppar

Gör så här:

Skär gurkan i bitar och lägg den i en skål. Häll över lite olivolja, salta, peppra, tillsätt lite sambal oelek och klipp några vitlöksblad i småbitar. Låt dra en stund och använd sedan som ett tillbehör till salladen eller en måltid. Första gången jag gjorde denna gurksallad hade jag olivolja som var smaksatt med oregano och anpassad för att passa en grekisk sallad. Så en liten gnutta oregano kan man tillsätta om man vill, men den skall inte ta över de andra smakerna, bara finnas där.

Gurksalladen blir saftig om den får stå sig några timmar och det passade perfekt som tillbehör till min lunchsallad. Saften blev en god dressing.

Om vitlöken börjat gro går det utmärkt att plantera ner den så att en del av skottet sticker upp. Sedan växer det upp blad som har en mild smak av vitlök som blir goda och kan användas som exempelvis gräslök.


Min middag blev också en sallad.
Men en wokad sådan.
Behöver göra av med lite plocksallad då den växer så otroligt mycket nu. Det blev faktiskt riktigt bra.

Jag använde mig av:

Plocksallad
Körsbärstomater
Morot
Salladsärtor
Kyckling
lite av gurksalladen och saften
salt
peppar
olivolja




Hoppas ni njuter av sommaren! /Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar