22 november 2013

Pizza

Jag tycker att hemlagad pizza är så mycket godare och bättre än köpt. Nu var det längesedan vi åt pizza så det här är lite av ett inspirationsinlägg till mig själv också. 
Det här receptet passar många, det är ett alternativ till vanlig sconesdeg för att passa för de som inte vill eller kan äta gluten. Mjölkfritt - byt ut smöret mot ett mjölkfritt alternativ.




Ingredienser till en pizzabotten:


2½ dl rismjöl
1½ dl bovetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk fiberHusk/pulveriserat psylliumfröskal
50 gr smör
1½ dl havre-/sojadryck


Jag brukar börja med torra ingredienserna tillsammans med smör och använda en matberedare. Har man inte det så får man knåda för hand eller med degkrokar på elvispen (smöret behöver vara rumstempererat i sådana fall) Sedan tillsätter jag vätskan och låter det bli en smidig deg. Kavla ut och tillsätt de ingredienser du vill ha på din pizza. Jag kavlar ut (riktigt tunt) direkt på bakplåtspapper. Man kan också kavla med ett bakplåtspapper ovanpå degen.

Tips: Vi river halloumiost och har det på våra pizzor

Tror nog att det blir en pizza ikväll här hemma.
/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar