8 november 2013

Frusen banandessert

Man kan göra mycket av frusen frukt och frusna bär, så det är något jag alltid vill ha i frysen.
Blåbär, hallon, mango och banan är det jag oftast ser till att ha hemma.
Jag brukar köpa lite extra bananer för att kunna skiva dem i bitar och sedan frysa in.

Idag tänkte jag dela med mig av ett enkelt recept med just frusen banan.
En efterrätt/dessert som görs snabbt och serveras med en gång.

Frusen banandessert med mörk choklad:




2 portioner

200 g frusna bananbitar
40 g mörk choklad (helst 70 % kakao)
ca ½ dl kokosmjölk/kokosgrädde (man kan börja med lite mindre och öka upp mängden för att få önskad konsistens)

Mixa bananen och chokladen tills de blivit till en smulad massa och tillsätt sedan kokosmjölken/kokosgrädden och mixa tills de blivit en slät konsistens.
Servera med en gång!

Tips: Testa gärna med mango eller andra bär också. Ibland använder jag mig av vanlig ekologisk grädde. När jag använder mig av mango eller bär brukar jag inte ha någon choklad i. Däremot kan man vilja använda något att söta lite med om man använder vissa bär (florsocker eller honung). Men kom i håg att smaka av och oftast behövs det inte så mycket alls.

Funderar du över något så var inte rädd att skriva någon rad. Vi svarar gärna!
Hoppas du får en skön fredag /Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar