16 januari 2014

Jordnötssås

När man äter på kinesisk restaurang brukar det oftast finnas kycklingspett med jordnötssås. Gott, brukar jag tycka. Men i allmänhet gillar jag faktiskt inte att gå ut och äta. Man vet inte vad som finns i maten och framförallt vet man inte kvaliteten på den. I och med att jag inte tål lök blir det också oftast problem. Lök finns ju i nästan all mat. Dessutom blir jag alltid jättetörstig någon timme efter att jag ätit restaurangmat. Troligen beroende på mycket salt och konstiga kryddor. Därför föredrar jag att äta hemma eller hos familj och vänner. Det är också mycket trevligare miljö att vistas i. Så det där med romantiska restaurangmiddagar har det inte blivit särskilt ofta för oss. Om man ska äta ute så blir det helst mongolisk buffé (man väljer råvaror, animaliska och grönsaker, själv tillsammans med såser baserade på oljor och kryddor och sedan wokas maten). Det är oftast riktigt gott. Dock slipper man inte den där törsten någon timme efter.

Hur som helst har jag sedan några år tillbaka gjort ett eget recept på jordnötssås. Riktigt gott! Och det bästa av allt, inget behov av att dricka liter vatten efteråt. Såsen passar väldigt bra till kyckling, stekt, ugnsstekt eller grillad. Jag tror inte det spelar någon större roll. Receptet nedan är för ca 6 portioner.

Ingredienser: 

1 msk ekologisk kokosolja
1 burk ekologisk kokosmjölk
3/4 dl ekologiskt jordnötssmör (utan socker och andra tillsatser!)
1 tsk ekologisk honung
1/2-1 tsk sambal oelek
havssalt
cayennepeppar
1/2-1 msk maizena utblandat i lite kallt vatten (mängd beroende på önskad konsistens)

Gör så här:

Smält kokosoljan i en kastrull. Låt kokosmjölk och jordnötssmör koka upp. Under tiden du väntar på att det ska börja koka tillsätter du honung, sambal oelek, salt och cayenne. När såsen kokat upp blandar du i redningen. Färdig att servera!


Mums!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar