25 januari 2014

Fredagsmiddag

Igår kväll hade vi mina svärföräldrar på middag. Mycket trevligt! Tidigare i veckan fick jag coops tidning Mer Smak där det fanns ett recept på "Rödbetssallad med feta, valnötter och granatäpple". Det såg gott ut på bilden i tidningen så jag bestämde mej för att testa det denna kväll. Men som vanligt kunde jag inte hålla mej från att göra lite förändringar i receptet, så här kommer min variant:
4-6 portioner

Ingredienser:

700 g Ekologiska rödbetor
1/2 dl Ekologisk svart quinoa
1 msk Ekologisk olivolja
1 tsk Ekologisk balsamvinäger
1/4 tsk havssalt
1/4 tsk svartpeppar
65 g Ekologisk ruccola
150 g Ekologisk fetaost
50 g blötlagda och torkade valnötter
100 g gula små tomater
ca 1/2 granatäpple
2 avocado
1 Ekologisk morot

Gör så här:

Koka rödbetorna med skal på. Jag kokade dem i 1 timme. Det beror ju lite på storlek och hur man vill ha dom. Gnugga sedan bort skalet och skär rödbetorna i 4-6 bitar, beroende på storlek.
Koka quinoan.
Blanda ihop olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Blanda rödbetorna i detta när de är klara.
Lägg upp ruccola på tallrikarna. Sedan rödbetor. Smula fetaosten på och dela valnötterna i bitar med fingrarna innan du lägger på dem. "Skala" morotsstrimlor. Dela tomaterna på hälften och dekorera med dem. Strö quinoa över. Skär avocado i bitar och lägg på tallriken. Dela granatäpplet och slå ut kärnorna. Strö på dem sist av allt. För dekoration kan man ringla lite balsamvinäger på toppen också.

Den blev riktigt god! Det tyckte vi alla. Och som svärfar påpekade är salladen bra för syresättningen (både rödbeta och granatäpple främjar den).

Förutom denna sallad åt vi ugnsstekt sötpotatis med färsk timjan, ångkokt broccoli och marinerad kycklingfilé som jag stekte.

Marinad för 700 g kyckling:

1/2 dl Ekologisk olivolja
1/2 Pressad ekologisk citron
1 tsk Havssalt
1 tsk Torkad oregano
1 tsk Torkad basilika

Jag marinerade i ca 6 timmar. Blev väldigt smakrikt och gott!

Till efterrätt blev den den här pajen. Denna gång testade jag att göra med färsk ananas. Det blev lite annan smak och karaktär på den. Lite syrligare men väldigt god, som vanligt!

En lyckad fredagkväll!
Hoppas ni har en skön helg. Passa på att njuta av lite god och nyttig mat.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar