21 januari 2014

Gröt på bovetekross

Idag tänker jag bjuda på ett grötrecept. Tillagningstiden är dock ca 1 timme vilket gör att om du är en sån som måste äta frukost så fort du vaknar passar den kanske bättre som lunch eller mellanmål. När jag jobbade med skogsplantering på somrarna åt jag bovete nästan varje dag i vissa perioder. Att alltid tänka på skogsplantering oavsett när man åt bovete var väl ingen större hit. Så under två års tid har jag i stort sett inte ätit bovete, förutom när jag använt mjölet i bakning. Men nu, med lite distans till tidigare vanor, har jag återupptäckt hur bra, och faktiskt gott, bovete kan vara!

Lite fakta om bovete, som inte är så jättevanligt i de svenska hushållen. Bovete är en ört men räknas ofta till sädesslagen eftersom dess sammansättning påminner om dem. Bovete har många positiva egenskaper. Bland annat är det väldigt känsligt mot besprutning och konstgödsling vilket gör att allt bovete är ekologiskt. Det är dessutom glutenfritt och väldigt lättsmält för magen. Örten innehåller även mycket protein (11,1/100 g) och en hel del mineraler, så som kalcium, järn, kalium, magnesium, zink och selen.
Bovetet går alltså att tillaga som gröt. Passar även bra i sallader. Det fungerar även utmärkt att använda i bröd, både helt, krossat och mjöl. Bovetemjöl är en av de "glutenfria standardmjölerna" jag använder mig av. Och passar till all slags bakning. Man ska dock tänka på att blanda det med något annat glutenfritt mjöl eftersom det annars lätt tar över smaken.
Viktigt att veta är att det finns ett rött färgämne (fagopyrin) i ytterskalet som kan irritera ögats slemhinnor. Genom att blötlägga bovetet (helt eller krossat) i 30 min eller låta det koka en stund, sila och skölja av det med kallt vatten, försvinner det röda ämnen.

2 portioner gröt

Ingredienser:

2 dl bovetekross
1/2 dl Ekologiska pumpakärnor
1/2 dl Ekologiska russin
1 msk Ekologiska linfrön
havssalt
1 tsk Ekologisk kokosolja
2,5 dl hett vatten
ca 1 dl Krav blåbär
Ekologisk risdryck
ev. Mosad ekologisk banan eller flytande ekologisk honung

Gör så här:

Blötlägg bovete och pumpakärnor i 30 min.
Koka upp vatten.
Skölj bovete och pumpakärnor ordentligt i kallt vatten och sila bort det.

Låt bovete, pumpakärnor, russin, linfrön, havssalt och kokosolja ligga i det uppkokade vattnet i 15-20 min. Koka sedan gröten på medelvärme till önskad konsistens. Servera med blåbär och risdryck. Om du önskar lite sötare gröt kan du toppa med lite mosad banan eller flytande honung.

(Glömde linfrön när jag kokade gröten på bilden..men men)

Smarrigt!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar