13 mars 2014

Cupcakes med rödbetor

Jag har länge tänkt göra morotskaka i muffinsformat, men efter att jag hörde att min kära kusin hade använt sig av rödbetor istället för morötter så kunde jag inte låta bli att pröva. Det blev verkligen gott tycker jag.

Jag ville ha ett recept utan mandel/nötter så jag tog inspiration från denna bok. Det blev en liten förändring med sockermängden och glasyren. Ja, jag bytte ut morötterna mot rödbetor också.

Ingredienser:

75 g smör
2 ägg
1 dl socker
2 dl rismjöl
1 dl maizena
2 msk psylliumfröskal 
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver 
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
3 dl rivna rödbetor
0,5 dl vätska (vatten/dryck av något slag)

Glasyr:
100 gr smör (rumsvarmt)
150 gr Philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
Ca 0,5 dl florsocker (smaka av)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Skala och riv rödbetorna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke och blanda ordentligt. Rör ned de torra ingredienserna och smör och vätska i äggsmeten. Blanda sist med rödbetorna.
Fördela i muffinsformar och grädda i 15 min. Jag använde mig av normalstora formar och de blev ca. 15 st.

Låt muffinsarna svalna och spritsa sedan med glasyren.
Glasyren arbetas/vispas ihop ordentligt så att det blir en smidig smet.
Förvara i kylen eller frys ned.


Min mamma har ett fantastiskt gott recept på morotskaka med mandelmjöl i men det får komma en annan gång här på bloggen tänkte jag.
/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar