10 juni 2014

Rabarberkräm

Vi hade verkligen en skön helg i Finland. Jag rensade jordgubbslandet och de andra pysslade på med annat ute i trädgården vid sommarstugan. Superhärligt att bara vara! Rabarberna hade vuxit sig långa så vi passade på att göra rabarberkräm. Tog även hem ett gäng som jag delvis fryst ned. Det ska tydligen gå hur bra som helst att bara skära i bitar och sedan frysa ned.

Rabarberkrämen gjorde vi utifrån ett recept i en väldigt gammal kokbok som fanns där i stugan. Dock minskade vi rejält på sockret, som vanligt. Här kommer våran variant:

Ingredienser:

7,5 dl rabarber
5 dl vatten
0,75-1 dl rårörsocker
2 msk ekologiskt potatismjöl

Gör så här:

Skala och skär rabarbern i små skivor.
Lägg rabarbern i en kastrull tillsammans med vatten och socker.
Låt koka upp och sedan småkoka tills rabarbern mjuknat.
Blanda ut potatismjölet i lite kallt vatten och rör sedan ner i kastrullen.
Låt allt få ett snabbt uppkok.


Vi åt krämen tillsammans med ekologisk risdryck. Det passar väldigt bra! Mannens morfar tipsade även om att "rabarber med ris" är väldigt gott. Det kanske jag får testa framöver då. En rabarberpaj har jag redan hunnit göra och receptet kommer inom en snar framtid här på bloggen.

Efter middagen ikväll tog jag en promenad i solen som äntligen tittat fram. Hur härligt som helst! Det doftar underbart från alla blommor som slagit ut, folk som klippt gräset och frisk luft. Ibland är livet underbart!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar