4 juni 2014

Om att använda behå

ÄNTLIGEN!! Sista tentan är gjord. Så skönt! Även fast jag tycker om att studera så känns det faktiskt välbehövligt med ett sommarlov nu. Det är svårt att hinna vara med dottern hela dagarna och samtidigt studera på halvtid. Framöver hinner jag förmodligen lägga upp lite mer inlägg här istället.

När jag hade skrivit klart tentan tog jag en barnfri runda på stan och firade med att köpa in tre nya behåar och 3 par trosor. Det händer ju aldrig annars. Vilket barn har tålamod med att låta sin mamma testa behåar? Det tar ju sin lilla tid...

Hur som helst. Varför jag behövde nya behåar var ju för att jag inte längre vill använda mina bygelbehåar och push-ups och allt vad dom nu heter. Varför det då? Dels, hur sköna är dom egentligen? Inte alls speciellt sköna. Även fast man lyckas hitta de som känns helt okej. För det andra har jag inte stora bröst som behöver så mycket bärhjälp. Men även på grund av det jag läste i FriskvårdsMagasinet i höstas:

"Att bära behå har en tydlig koppling till risken för bröstcancer enligt en amerikansk undersökning. Risken tycks öka kraftigt med antalet timmar på dygnet som behå används. Bland kvinnor som lät behagen hänga fritt riskerade 1 av 168 att få bröstcancer. För dem som bar behå mer än 12 timmar per dygn men inte på natten ökade risken till 1 av 7, och de som även sov i behå hade en frekvens på 3 av 4. En annan studie har visat fördubblad risk för bröstcancer hos kvinnor i klimakteriet som har behå. 
Det finns flera skäl till varför behån kan påverka brösthälsan. Många läkare och forskare är överens om att en åtsittande behå kan hämma lymfsystemet och bidra till bröstcancer genom att hindra dränering av de gifter vi utsätts för dagligen. Aluminium från antiperspiranter är ett exempel på sådant som kan ackumuleras om lymfdränaget är försämrat. Internationell forskning har också visat att behån kan höja temperaturen i bröstvävnaden vilket genom inverkan på signalsubstanser kan öka risken för cancer. 
Många läkare rekommenderar att bygelbehå och hårt sittande behå byts ut mot mjukare modeller, och att man aldrig bär behå hela dygnet."

Antiperspiranter innehållandes aluminium slutade jag använda för länge sen. Jag använder sällan deo överhuvudtaget. Men om jag gör det så är det urtekram som gäller. Sofia har ju även lagt upp ett inlägg om att göra sin egen deo. 

Hur som helst tycker jag att statistiken ovan talar klarspråk. Använd inte behå hela dagen, för allt i världen! Och välj mjukare varianter. Det finns ändå ett urval av riktigt sköna och inte alls dyra varianter. Här får ni en bild på de jag hittade idag (2 från lindex och en från kapp ahl).

Imorgon åker vi till Finland för att hälsa på mannens mormor och morfar. Vi kommer att vara på deras sommarställe. Det känns underbart härligt! 
Hoppas ni får en fin långhelg.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar