14 juni 2014

Mat-pajdeg med majs

För ett tag sedan hittade jag ett intressant recept i tidningen Mer Smak. Det har legat och skräpat i köket bra länge men nu till slut såg jag till att testa det. Det är en glutenfri pajdeg som passar de flesta matpajer. Pajformen bör vara minst 26 cm i diameter. Jag använde en som var ännu lite större då tunn pajdeg är min favorit. Fyllningen blev från detta recept, men jag tillsatte även lite zucchini.

Ingredienser:

1,5 dl ekologisk majs
2 dl ekologiskt rårismjöl
100 g ekologiskt smör
2 msk vallmofrön/chiafrön
1/2 dl husk
1/2 tsk bergssalt
2 msk kallt vatten

Gör så här:

Mixa majsen.
Tillsätt övriga ingredienser (utom vatten) och mixa.
Tillsätt vattnet under tiden mixern är igång.
Låt degen vila inplastad i kylskåp 10 min.
Tryck ut den i formen och nagga.
Förgrädda i ca 10 min på 200-225 grader.

Det blev en väldigt hållbar pajdeg och en kul variant till de andra recepten vi lagt upp här tidigare.

Hoppas ni har en fin helg!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar