24 juni 2014

Barnmuffins

Igår testade jag att göra ekologiska minimuffins - utan mjölk, tillsatt socker och gluten! Det gick alldeles utmärkt faktiskt.
Perfekt som mellanmål för mindre barn. Tack vara mandel- och kokosmjöl blir de ganska mättande också. Receptet nedan blir 25-30 st minimuffins.

Ingredienser:

50 g ekologisk kokosolja
2 ekologiska ägg
1 mogen ekologisk banan
1,5 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl ekologiskt rårismjöl
0,5 dl ekologiskt kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
3 msk ekologisk kakao
3/4 dl ekologisk torkad frukt (russin och dadlar tog jag)
1,5 dl ekologisk risdryck

Gör så här:

Smält kokosolja i kastrull eller vattenbad.
Vispa ägg.
Mosa banan.
Hacka/mixa torkad frukt i små bitar.
Blanda alla torrvaror för sig.
Blanda sedan ihop allt.
Fördela i små muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 12-15 min.
Ta ut och låt svalna under handduk.


Det blir ju många muffins så frys in och ta fram vid behov. Nu tog jag fram en som får tina medan lillan sover.

Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar