14 juni 2014

Chokladmousse

Denna chokladmousse är helt klart en favorit för mig.
Den känns till och med lite nyttig då den är gjord på avokado och kokosmjölk bland annat, något som inte är det första man tänker på i smaken, enligt mig. Jag har bjudit på denna och den har varit uppskattad av gästerna.

Jag ville ha en utan mjölk och googlade mig fram till denna sida.
På den sidan kan man hitta mycket goda gluten, socker, mjölkfria recept.
Helt klart ett tips!


Ingredienser:
4 portioner

1 avokado
100 g mörk choklad
1 dl kokosgrädde (det översta lagret på kokosmjölken)
3-4 msk honung
2 äggvitor
1 krm salt


Gör så här:

Smält chokladen och kokosgrädden i vattenbad eller direkt i kastrullen på svag värme.
Låt svalna en stund.
Vispa äggvitorna med saltet till ett hårt skum.
Mixa avokado och honung helt slät.
Tillsätt sedan chokladblandningen lite i taget i avokadon och blanda väl.
Vänd till sist ned äggvitorna försiktigt.
Portionera ut i skålar och låt svalna i kylskåpet (minst 1h)
Servera!

Chokladmoussen kan också göras äggfri om så önskas. Byt då ut äggen mot 1 dl kokosgrädde eller 1 avokado.


/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar