18 februari 2014

Vegetariska vårrullar

Nu har jag prövat att göra vårrullar själv ett par gånger. Superkul tycker jag och gott har det varit också. Man kan variera fyllningen och kryddningen lite som man själv önskar.

Jag använder mig av risblad/ark. Brukar gå att hitta i vanliga större mataffärer vid asiatiska hyllan.

Förslag på ingredienser till ca. 12 vårrullar:

1 burk böngroddar
80 gr färsk svamp som shiitake eller ekologiska champinjoner.
Ett halvt paket glasnudlar eller risnudlar
100 gr morötter 
50 gr selleri
Färsk ingefära
Vitlök (jag använde en vitlök)
Tamari (går bra utan)
Salt
Peppar
1 pkt risblad/ark (12 st)
Olivolja att steka i

Gör så här:

Hacka svampen, strimla och hacka sedan selleri och grovriv morötter.
Lägg nudlarna i kokande vatten tills de är mjuka. Skölj nudlarna i kallt vatten och klipp dem i mindre bitar. Låt böngroddarna rinna av sig. Värm en stekpanna och fräs finriven vitlök och finriven ingefära en liten stund.  Tillsätt sedan de andra ingredienserna. Krydda med salt och peppar och ev. tamari (en soja utan tillsatser och är naturligt glutenfri)
Låt allt steka ihop sig ca. 5 min. Låt det sedan vara på eftervärme.
Sedan är det dags för att rulla ihop till vårrullar med risblad/ark.
Det brukar stå på förpackningarna hur man gör.
(Lägg ett ark i taget i hett vatten ca. 10 sek. Ta sedan upp arket och lägg det på en fuktig kökshandduk, lägg på lite fyllning, vik ihop nederdelen sedan sidorna och rulla ihop.)
 När alla rullarna är klara så är det dags att steka dem i olja tills de fått fin färg.
Servera genast medan de är varma.


Denna måltid tar sin stund att göra, speciellt när man skall hålla koll på två barn samtidigt.
Men det går bra att dela upp arbetet i 3 omgångar.
1. Förbered fyllningen
2. Gör rullarna
3. Stek

Tips: Testa gärna med kycklingfärs eller vitkål också om du vill. Man kan byta ut någon/några av ingredienserna och testa lite olika kombinationer.

/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar