20 februari 2014

Dippa gott!

Nu till helgen är melodifestivalen här i Örnsköldsvik. Det är väl en hel bunt Öviksbor som ska dit, men ni som inte ska det kanske sitter bänkade i TV-soffan. Idag kommer jag med lite tips på gott att äta under kvällen. Själv är jag inte så jätteintresserad av melodifestivalen med tanke på att det inte är livemusik m.m. Hur som helst, här kommer färgglatt snacks för ca 4 personer.

Ingredienser:

4-5 stora ekologiska morötter
4 stjälkar stjälkselleri
1 ekologisk gurka
1 (eller 2 halva) ekologisk spetspaprika
1/2 stort ekologiskt blomkål

1 ekologisk cremé fraiche (2 dl)
2 avocado
1/2 ekologisk citron
salt, peppar, cayenne
2-3 tsk sambal oelek

1-2 dl ekologiska popcornsmajs
ekologisk olivolja/ ekologisk kokosolja

Gör så här:

Ev. skala och skär alla grönsaker (utom blomkål) i stavar.
Bryt loss små buketter från blomkålshuvudet.
Mixa/mosa avocado. Blanda i 2-3 msk cremé fraiche, pressad citron, salt, peppar och cayenne. Lämna kärnan i för att dippen ska hålla sig grön och fin.
Blanda resten av cremé fraichen med sambal oelek och lite salt.
Poppa popcornen i bigpopper/kastrull.


Knaprigt, fräscht och gott!
Ett tips är också att ta med grönsaksstavarna på resa. Perfekt att knapra på i bilen när man är uttråkad och sugen på nåt. Då kan man även komplettera med lite naturella nötter. Mycket bättre (och godare tycker jag) än godis!

Jag hade även tänkt testa göra rotfruktschips. Kommer kanske ett inlägg om det framöver, när och om det nu blir av. En trevlig helg önskar jag er!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar