14 februari 2014

Semlor på alla hjärtans dag

Det är väl kanske inte det vanligaste att äta semlor en dag som denna men jag tyckte det var dags att pröva om mitt uttänkta recept skulle bli bra. Jag använde mig av receptet på dessa frallor och gjorde om det till en lite sötare "bulle". Det var länge sen jag åt semlor, flera år sedan tror jag, så dessa var verkligen goda!

Ingredienser:

2 ekologiska ägg
0,5-0,75 dl ekologiskt rårörsocker
2 dl havregurt/soja yogurt
1 msk vatten
50 g ekologiskt smör
2 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl ekologiskt rårismjöl
3 msk psyliumfröskal
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma

mandelmassa med ingredienser enligt sofias recept, ca
2,5 dl ekologiskt mandelmjöl
0,6 dl rårörsocker
lite vatten

ekologisk vispgrädde
lite ekologiskt vaniljsocker/vaniljpulver

(ekologiskt floursocker/ekologiskt kokosmjöl)

Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret.
Blanda ner vatten, havregurt och smör i äggsmeten.
Blanda alla torrvaror för sig och rör sedan ned dem i äggsmeten, försiktigt med ordentligt.
Sätt ugnen på 200 grader.
Låt degen stå och svälla i ca 10 min.
Blöt händerna med kallt vatten och forma sedan bollar av degen. Totalt 8 st.
Sätt bollarna i stora muffinsformar om du inte vill att de ska "flyta ut" så mycket.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.

Mixa mandelmjöl och socker och tillsätt lite vatten tills det bildas en deg. Förvara i kylskåp som en rulle.

Vispa grädde tillsammans med vaniljpulver/socker.

När semlorna svalnat, dela och riv/skiva mandelmassa och ta några matskedar grädde till varje semla. Dekorera med floursocker/kokosmjöl om så önskas.


Helt klart godare än de ser ut att vara på bilden!
Mums!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar