10 februari 2014

Muffins med hasselnöt och choklad

Som tidigare skrivet har jag velat baka muffins med hasselnötsmjöl. Och för ett tag sen införskaffade jag äntligen lite hasselnötsmjöl (nog för att man lika gärna kan göra eget mjöl av hela hasselnötter). Igår gjorde jag en variant som i min smak blev en riktig höjdare!

Ingredienser:

2 ekologiska ägg
0,75 dl ekologiskt rårörsocker
75 g ekologiskt smör
0,5 dl ekologisk risdryck
2 dl ekologiskt hasselnötsmjöl
1 dl ekologiskt rårismjöl
2 tsk bakpulver
2 msk ekologisk kakao
en gnutta havssalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker.
Smält smöret.
Blanda alla torrvaror.
Häll i smör och risdryck till äggsmeten.
Blanda sedan även i torrvarorna.
Fördela i 8-10 muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 12 min.
Låt svalna under handduk på galler.


Njut tillsammans med en varm kopp te.
Och på tal om te så tror jag att det kommer ett inlägg om just te framöver. 
Håll utkik!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar