6 februari 2014

Goda mackor

För några dagar sedan hittade jag ett brödrecept som jag bara måste testa!
Sagt (eller tänkt) och gjort.

Receptet kommer från bloggen den goda barnmaten. Kolla gärna in den! Finns många fina recept.
För er som inte orkar klicka vidare skriver jag även receptet här, min "variant" som förutom glutenfri även blev mjölkfri. Ca 8 frallor räcker smeten till.

Ingredienser:

2 ekologiska ägg
2 dl ekologisk sojayoghurt/havregurt
3 msk vatten
2 msk ekologisk olivolja
2 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl ekologiskt bovetemjöl
3 msk fiberhusk
1/2 dl ekologiska linfrön
1,5 tsk bakpulver
0,5-1 tsk salt
topping: pumpa- och sesamfrön

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa, för hand, upp äggen och vispa sedan ner yoghurt, vatten och olja.
Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd sedan ner i äggsmeten.
Rör försiktigt tills allt är väl blandat.
Låt smeten svälla i 10 min.
Blöt händerna med kallt vatten (mellan varje/vartannat bröd) och forma bollar av smeten.
Lägg på bakplåtspapper på en plåt. Tryck ner bollarna lite och strö topping över.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
Låt sedan svalna under handduk på galler.
Servera eller frys in.



Det blev riktigt gott!
Och tack vare ägget får man, trots att man inte använder jäst, riktigt luftiga frallor.

Tänkte även tipsa lite om vad vi brukar ha på våra mackor/riskakor.
Ekologiskt bregott
Naturell philladelphiaost
Mild getost (säljs i ostdisken på ica kvantum här i Övik)
Mesost (liknar messmör i smaken men lite starkare)
Ekologisk halloumi
Ekologisk fetaost
Ekologiska ägg
Ekologisk kaviar
Kokt saltrulle
Tahini (sesampasta)
Mandelpasta
Nötpasta
Jordnötspasta
Avocado
Gurka
Tomat
Groddar

Vad brukar ni ha på mackorna? Några tips på bra pålägg? 
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar