14 december 2013

Julfrukost

Så här i juletider brukar det vara svårt att hinna träffa alla man vill träffa. Familj, släkt, nära vänner, gamla vänner som kommer på hembesök o.s.v. Ofta tänker man ju att man ska ses på kvällen. Eller iallafall eftermiddagen. Men varför inte ses på morgonen? Alla ska ju ändå äta frukost så då kan man ju göra det tillsammans. Ett hett tips till alla er som vill "få mer tid" till att umgås på.

Idag hade vi min syster och hennes man, min svåger och hans fru på julfrukost. Det var väldigt mysigt, gott och härligt!

Frukosten bestod av:
Risgrynsgröt
Kokt ekologiskt ägg (mer om Ägg)
Tunnbröd, glutenfria och dinkel från den lilla ekobutiken här i Ås, Örnsköldsvik
Julbröd (recept längre ner här)
Blana (vispgrädde blandat med riven mesost garnerat med kanel)
Lite andra diverse pålägg
Clementiner, Grapefrukt, Persimon
Blandade julnötter och färska dadlar
Glutenfria pepparkakor och saffransmuffins
Hjortronglögg från Life
Blåbärsglögg
Ekologisk apelsinjuice blandat med lite råcentrifugerad havtornsråsaft

Igårkväll provade jag då att göra ett julbröd. Jag gjorde ett förra året men eftersom jag tappat bort receptet så hittade jag på ett nytt. Jag älskar just den där vörtsmaken och russin i brödet. Det är julsmak för mig.
Receptet nedan är i stort sett glutenfritt men vörtkryddorna och brödsirapen har ju lite gluten i sig om jag förstått det rätt (innehåll från korn och råg).

Ingredienser:

1 dl bovetekross
2,5 dl ekologiska havregryn
2 dl rismjöl
1 dl ekologiskt bovetemjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
1 dl ekologiska russin
4 msk vörtkryddor
2 tsk bikarbonat
1,5 tsk havssalt
1 dl ekologiska linfrön
1/2 dl ekologiska sesamfrön
1/2 dl brödsirap
1 msk olivolja
1 dl enbärsmust (svenskt mathantverk, köpt på den lilla ekobutiken här i Ås)
2,5 dl ekologisk soja yoghurt
lite ekologiskt smör

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Skölj bovetet i en sil med uppkokat hett vatten och sedan med kallt.
Rör ihop alla torrvaror.
Tillsätt sirap och olja, yoghurt och julmust. Rör om ordentligt!
Smöra en brödform.
Klicka i smeten i formen och platta till ordentligt.
Grädda på gallret längst ner i ugnen i ca 1 h.
Linda in i handduk, låt svalna och skär sedan upp det i bitar. Använd samma/nästa dag eller frys in-
Hoppas ni får en fin afton och tredje advent imorgon.
Varmt välkommen på julkonsert, imorgon, söndag 15/12 kl 18 på Efs i Ås.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar