27 december 2013

Frukt & Nötrullar

Nu var det ett tag sen jag kom med ett inlägg. Men jag har inte riktigt prioriterat bloggandet över jul.
Innan jul testade jag två olika slags "rullar". Goda, fina att servera eller ge bort i present. Detta är inte egna recept utan jag hittade två recept jag ville testa. Det första är från tidningen Buffé. Jag tog dock vatten istället för konjak i det ursprungliga receptet och lade till lite nejlika.

Julkryddad Frukt- och Nötrulle

Ingredienser:

1/2 dl sötmadel
125 g ekologiska torkade fikon
25 g ekologiska torkade aprikoser
25 g valnötter
1/2 msk vatten
1/2 msk ekologisk honung
1 krm malen kanel
1 krm malen kardemumma
1 krm malen nejlika

Gör så här:

Mixa mandlarna till mjöl i matberedare och för över till en bunke.
Mixa fikonen (efter att ha tagit bort stjälkarna) till en klibbig smet i matberedaren. Lägg i bunken.
Hacka aprikoser och valnötter grovt för hand. Lägg i bunken.
Blanda ner kryddor, honung och vätska i bunken och blanda väl.
Forma klumpen till en kompakt rulle och linda in i bakplåtspapper. Förvara i kylen och skiva upp vid servering.

Den här rullen var riktigt god och bjöd på rejäl julsmak. En riktig höjdare tycker jag!

Den andra rullen, Italiensk chokladkorv finns här.
En riktigt härlig chokladig munsbit.

Hoppas ni har haft en fin julhelg tillsammans med nära och kära.
Nu ligger nyårsfirandet nära framöver. Vi får väl hoppas snön kommer innan dess!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar