9 december 2013

Currykyckling

Nedanstående maträtt är min svågers favorit. Riktigt gott tycker jag med.
Enkelt och snabbt går det dessutom att göra.
Curry och kyckling hör ju som ihop på nåt sätt. Chilin passar bra tillsammans med dom tycker jag. För att mjukna till den starka smaken av curry och chili använder man kokosmjölk. Och ananas tillsammans med kokos är ju en klassiker. Receptet nedan är 4 portioner.

Ingredienser:

2-3 stora kycklingfiléer
1 msk kokosolja
1 burk ekologisk kokosmjölk (t.ex. kung markattas)
1 liten burk konserverad skivad ananas
Havssalt
Svartpeppar
Curry
Chili
Chiliflakes
1-2 msk Maizena
lite kallt vatten

Gör så här:

Tina kycklingen om det är frusen.
Skär i mindre bitar. Ca 3*3 cm.
Stek kycklingen i kokosoljan.
Salta och krydda när den är i princip genomstekt.
Skär ananasen i små bitar (8/ring) och lägg i stekpannan.
Tillsätt kokosmjölken och låt småputtra ca 10 min.
Red med maizena (blanda ut maizena i kallt vatten först) för att få såsen lite tjockare.
Servera tillsammans med ris och grönsaker.
Personligen föredrar jag alltid råris, när det gäller ris. Men min man tycker att man bör ha avorioris till denna rätt eftersom det riset "fångar upp" såsen bättre. Det är ju en smaksak det där, men ris ska det va! 

I nuläget försöker jag få tag på ett vettig julmust att använda till ett julbröd. Om jag lyckas med det kommer det nog ett sådant recept här på bloggen snart. Håll utkik! 
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar