18 december 2013

Choklad & Lakrits Kola

Jag brukar inte göra knäck, kola och andra typer av julgodis men nu gjorde jag ett försök. Det gick lite sådär.. Inte helt konstigt när man är ovan.
Receptet i sej är bra (smakmässigt) men av rädsla för att koka kolan för länge tog jag av den från plattan lite för tidigt. För att den skulle stelna fick jag lov att sätta den i frysen. Det går ju också bra..men det ska inte behövas. Enligt min egen smak blev den även för söt... Så jag skulle nog minska på både socker och sirap nästa gång (0,5 dl vardera istället för 0,75). Vill man göra en större sats ska det nog inte vara något problem att dubbla receptet. Enda skillnaden är väl att ta en större form att hälla upp kolasmeten i efteråt.

Och allmänt om godis så är det inte något som brukar finnas hemma hos oss (med undantag för mörk choklad (minst 70%).) Men så här till jul kan man ju få lyxa till det. Och då är det såklart mycket bättre att göra sitt eget godis än att köpa. Mycket godare blir det och man kan välja hur sött man vill ha det. Dessutom vet man ju vad som är i godiset.

Nåja, nu är det slutskrivet. Här kommer receptet:

Ingredienser:

1,5 dl ekologisk vispgrädde
0,75 dl ekologiskt rårörsocker
0,75 dl rårörsirap
1,5 msk ekologisk kakao
1,5 tsk lakritspulver
lite flingsalt

Gör så här:

Koka upp grädde, socker och sirap under omrörning med en träslev i en kastrull.
Vispa sedan i kakao och lakritspulver.
Låt blandningen småkoka ganska länge (ca 40 min). Rör om då och då.
Gör kulprovet för att se när den kokat klart. (d.v.s. droppa lite smet i kallt vatten. Det ska då gå att göra en kula av smeten)
Häll smeten i en form (t.ex. brödform) med bakplåtspapper i, strö över lite flingsalt och låt svalna.
Skär/Klipp sedan bitar av kolan och slå in i bakplåtspapper. Förvara i kylskåpet.

Det kanske dyker upp något annat spännande julgodis tips framöver. Håll utkik!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar