23 september 2014

Finfina födelsedagspresenter

Förra vecka var det dags att fylla år igen. 24 är ju inte något väldigt speciellt så det blev inget större firande. Närmaste familjen har dock firat mig vid utspridda tillfällen. I dagens blogginlägg tänkte jag dela med mig av några presenter jag fick som kommer att vara till stor glädje framöver!

En vacker mortel i marmor. Perfekt för att mortla t.ex. chia eller linfrön. Genom att sönderdela dessa (som sällan går sönder när vi tuggar) får vi ut ännu mer näring av dem. Vitaminer, mineraler och bra fettsyror. Det är en fördel att sönderdela dem själv, eftersom de annars kan härskna. Fröna har sin funktion som hela också, i tarmen, men det finns helt klart en fördel i att äta både hela och krossade. Morteln är även fantastisk på så sätt att man kan köpa hela kryddor och krossa dem själv - vilket jag har hört ska ge ännu bättre smak. Godare mat helt enkelt.

Ett litet grodd-set. Nu ska jag ta tag i groddandet på allvar! Groddar är ju perfekt över vinterhalvåret. Fullproppade med näringsämnen och går att få färska året om med väldigt lite möda. Det går att grodda nästan vad som helst. Frön och baljväxter, bovete. Ja, det är bara att testa sig fram. Kom ihåg att blötlägga fröna först för bästa näringsupptag och snabbare groddning. Här kan du se förslag på tider för blötläggning och groddning. Min första groddning blir klassikern alfalfa och bovete.
Grodda så här:
Blötlägg.
Lägg det du ska grodda i groddlådan och ställ mörkt.
Häll vatten överst, som rinner nedåt, morgon och kväll.
(Använd vattnet till dina blommor)
Ät upp groddarna när de är klara. På macka, i matlagning, i sallad, som frukost, i smoothies o.s.v.
De håller ca 1 vecka i kylskåp.


En frukt- och svamptork. Perfekt under hösten för att torka bl.a. äpple och svamp. Jag lånade svärföräldrarnas tork för någon vecka sedan och har hunnit torka en hel del äpple. Framöver ska jag testa torka lite annat också. Den torkade frukten är god som snacks eller i t.ex. müsli.

Detta blev helt klart en liten inspirations-boost till mitt matlagande som fortfarande går på lite sparlåga. Förhoppningsvis får ni se och höra lite mer om mina försök framöver!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar