23 april 2014

Vegetarisk gryta med indiska smaker

Som ni säkert har märkt, om ni följer bloggen, kryddar jag gärna med oregano, basilika, timjan, persilja eller dill. De är mina favoriter. Men ibland blir man ju less på det gamla vanliga.

Jag hittade ett spännande recept på en kikärtsgryta här och gjorde om receptet lite grann. Så min variant kommer nedan. Mycket kikärtsrecept nu, jag vet, men jag har väl en kikärtsperiod just nu helt enkelt.

Ingredienser:

1 ekologiskt broccolihuvud
2 stjälkar selleri
1-2 ekologiska morötter
230 g koka kikärtor
1/2 dl ekologiska russin
2 msk ekologisk kokosolja
50 g ekologiskt smör
2 msk tahini
1,5 tsk kardemumma
1 msk spiskummin
1 tsk kanel
1 msk curry
1 tsk havssalt
2 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl ekologisk riven kokos
7 dl ekologisk kokos "lättmjölk" (det som blir över när man tagit bort kokosgrädden längst upp)
eller 
1 burk ekologisk kokosmjölk och 3 dl vatten

Gör så här:

Skölj och dela blomkålshuvudet i buketter. 
Skär sellerin i små bitar.
Skala moroten och hacka i små bitar.
Ställ en stor gryta på medelhög värme och tillsätt fettet.
Rör ned kryddor och fräs selleri i några minuter.
Blanda ner kikärtor, blomkål, morötter och russin. Salta.
Låt fräsa 5 minuter under lock men rör om ibland.
Rör ned mandelmjöl, kokosflingor och kokosmjölk. Låt småkoka tills blomkål och morötter är lagom mjuka.
Servera gärna med ris och sallad. Den är riktigt mättande! Mängden ovan räcker till ca 6 personer.

Kul med helt andra smaker i köket för en gångs skull!
Sannah

Ps. Ni har väl sett att ni kan fylla i er e-post uppe i det högra hörnet så får ni ett mail varje gång vi skriver nya inlägg. Ännu lättare att följa oss alltså! (Kom ihåg att slutföra det genom att trycka på länken i det första mailet ni får)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar