23 april 2014

Barnens favoritfisk

Som rubriken säger så tänkte jag få bjuda på barnens favoritfisk.
Denna rätt bara slinker ner i magarna, så det har blivit något av en vardagsrätt.

Den är verkligen superlätt att göra och inga konstigheter alls.
Ibland behövs det inte så mycket för att det ska bli en godkänd maträtt i barnens och våra egna smaksinnen.

Maten består av:
  • Vit fisk som torsk, sej eller hoki.
  • Ångkokta rotsaker, vi brukar blanda lite. (Idag så blev det sötpotatis, potatis och morötter)
  • Spenatstuvning
  • Ärtor och/eller rivna morötter
Fisken steker jag i smör och med lite vatten för att behålla saftigheten.
Kryddningen består av salt och vitpeppar.
Rotsakerna ångkokar jag för att behålla så mycket näring som möjligt och ibland gör vi mos av dem.
Spenatstuvningen blev denna gång inte riktigt en stuvning men jag använde fryst hackad spenat och kokade den med lite grädde och använde salt och vitpeppar.


Min kära mor brukade göra denna variant av rätt åt mig och mina bröder när vi var barn och den gick åtminstone hem hos mig. 
/Sofia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar