30 oktober 2013

Tacokrydda

Min familj och jag har under en period haft så kallat "tacotorsdag", tillsammans med två av våra goda vänner.
Jag gillar dock inte de färdiga kryddorna med en massa tillsatser och smakförstärkare m.m
Så vi gör våran egen kryddning.
Sen underlättar det att göra sin egen blandning om man är allergisk mot något, som jag i detta fallet, lök.

Det är ju också individuellt hur mycket krydda och hur starkt kryddat man vill ha och man får smaka av eftersom hur mycket av blandningen man vill krydda med. Man kan ju göra sig en större sats att ha färdigt också till flera gånger.





Jag använder:

1 msk chilipulver
1 msk spiskummin
1 msk paprikapulver
1 msk salt
½ msk svartpeppar
1 tsk oregano
(ibland lägger jag till ½ msk ingefära och/eller någon vitlöksklyfta.)

Eftersom att jag är allergisk mot lök utesluter jag det.
Men man kan ju tillägga det om man själv vill antingen som pulver eller färsk.

 /Sofia






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar