27 oktober 2013

Nötbollar med kakao

Häromdagen behövde vi något snabbt med oss som ger energi, så jag rullade några bollar med nötter och torkad frukt.
Grundreceptet är enkelt:  2 dl nötter och 2 dl torkad frukt som russin eller aprikoser.
Sedan kan man pröva sig fram med olika smaksättningar.

Jag använde mig denna gång av:

1 dl mandlar
1 dl nötter (valnötter och cashewnötter)
1 dl torkade aprikoser
1 dl urkärnade dadlar
2 msk kakao
(ev, en liten skvätt vatten om blandnigen inte riktigt vill hålla ihop)

Jag mixar allt i en matberedare ca. 1 min.
Sedan är det bara att rulla till bollar.
Förvaras i kylskåp.


Vill man ha starkare chokladsmak ökar man bara mängden kakao till 3 msk.

Tips på annan smaksättning: kardemumma, kanel och chili eller cayennepeppar. 


Hoppas ni har en härlig söndag /Sofia

1 kommentar:

  1. Jättegott och perfekt som näringstillskott under träning och tävling

    SvaraRadera