8 mars 2016

Havreknäcke

Som jag skrivit tidigare går det åt minst en sats fröknäcke här hemma varje vecka. Jag har svårt för att hålla mej till exakt samma recept och denna vecka ville jag testa något nytt. Ett havrebaserat knäcke, mer likt "vanligt" knäckebröd men med lite frön i också. Det blev ett gott och sprött knäcke. Går givetvis att smaksätta efter eget tycke. Jag valde att göra det neutralt.

Ingredienser: 
2 dl ekologiska (glutenfria) havregryn
1 dl ekologiska sesamfrön
1/2 dl ekologiska linfrön
1/2 dl ekologiskt kokosmjöl
3/4 dl ekologisk bovetemjöl
1 tsk fiberhusk
1/2 dl ekologisk kokosolja
3 dl hett vatten
Himalayasalt/flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader.
Mixa havregrynen litegrann (inte till mjöl).
Blanda ihop alla torrvaror.
Rör sedan i kokosoljan och slutligen hetvattnet.
Tryck ut degen mellan två bakplåtspapper. 
Strö salt över.
Skär i bitar.
Grädda mitt i ugnen i 2 timmar.
Lufta eller ha ugnen på glänt.
Vänd knäcket efter halva tiden så det torkar bra även på undersidan.
Låt brödet vara kvar på eftertorkning när du stängt av ugnen.


Det är ju sportlovstider nu. Vi hoppas att barnen ska tillfriskna så att vi får ta oss ut i både pulka- och slalombacken någon dag. Igårkväll fick jag och mannen iallafall ta en skidtur tillsammans medan svärmor vaktade de sovande barnen. Lyxigt och mysigt!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar