6 maj 2015

Blåbärstårta

I helgen firade vi min kära pappa som fyllt 50 år. Tårta är en av hans största favoriter så därmed bjöds det på tårtbuffé. Jag bidrog med en mjölk- och glutenfri tårta. Den blev god, trots min oerfarenhet gällande tårtbakning. Till grund för botten hade jag detta recept: http://naturligtvisst.blogspot.se/2014/07/graddtarta-med-lemoncurd.html. Sedan använde jag mig även av vaniljsåsen från detta recept: http://naturligtvisst.blogspot.se/2014/07/farmors-falska-schwarzwaldtarta.html och chiabåbärssylten gjorde jag utifrån detta recept: http://thebluekitchen.ratata.fi/blogg/article-54543-384504-raw-blabarssylt-med-chia-fron.
Så här blev det:

Ingredienser:
Botten:
ekologisk kokosolja
ekologisk riven kokos
4 ekologiska ägg (4 vitor och 2 gulor)
0,75 dl ekologiskt rårörsocker
1 dl mandelmjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
1-1,5 dl ekologisk mjölkfri dryck (jag använde soja)
2 ekologiska äggulor (från äggen du använder till bottnen)
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
0,5-1 msk ekologiskt kokossocker
2 msk maizena

Blåbärssylt:
2,5 dl ekologiska/egenplockade blåbär
Ca 1/2 dl ekologisk aprikospuré
2 msk vatten
1/2 dl ekologiska chiafrön
1 krm ekologiskt vaniljpulver

Övrigt:
2 små ekologiska bananer
2 burkar ekologisk kokosmjölk som förvarats svalt
En näve mandlar
En liten påse torkade blåbär

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj med kokosoljan en form med löstagbar kant och strö riven kokos i.
Vispa ägg och socker ca 10 min.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd sedan ner i äggvispet.
Häll smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Låt svalna.

Blanda först maizenan i vätskan.
Vispa ihop alla ingredien
serna i en kastrull och låt sjuda under vispning tills den tjocknat.
Låt svalna.

Tina blåbären om de är frysta. Mixa. Blanda med de övriga ingredienserna och ställ kallt. Rör om efter en stund. Låt stå tills chiafröna dragit åt sig tillräckligt med vätska.

Mosa bananerna. Hacka mandlarna.

Dela försiktigt tårtan i 3 delar.
Fördela sylt, banan och vaniljsås på varsin yta av delarna och lägg de försiktigt på varandra.
Ta kokosgrädden (det feta lagret) och vispa med elvisp. Smeta ut med hjälp av baksidan på en sked på tårtan. Garnera med de torkade blåbären och hackad mandel.
Kokosgrädden var lite svårapplicerad men annars gick det smidigt att göra tårtan och den blev lagom söt och ganska nyttig dessutom. Perfekt för mig som har svårt att få i mig sliskiga tårtor.

Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar