9 maj 2015

Broccolibiffar

För ett tag sen hittade jag det här receptet, och tänkte att det måste jag testa!
Igår blev det av. Som vanligt följde jag inte receptet till punkt och pricka, så jag skriver ned min variant här också. Bland annat tycker jag alltid att det är smidigare med små biffar än men bollar när man ska steka dom. Det blev lite fler än 20 st.

Ingredienser:
500 g frysta tinade ekologiska broccolibuketter
2 dl riven ekologisk mozzarella/halloumi
4 dl mandelmjöl
2 ekologiska ägg
En skvätt ekologisk olivolja
1 tsk himalayasalt
Lite svartpeppar
1 tsk fiberhusk
Ekologiskt smör till stekning

Gör så här:
Mixa broccoli till små bitar. (Inte så länge)
Ta upp en handfull mängd och krama ut vattnet, lägg i en bunke. Gör så med all broccoli.
Riv osten.
Blanda ihop alla ingredienser.
Ta en stor matsked, rulla till en boll, platta ut den i stekpannan på medelvärme med smör i.
Stek på båda sidor. Efterstek på 150 grader i ugnen en stund om så önskas.
Vi åt biffarna tillsammans med sötpotatis- och bovetenudlar, vitkålssallad, rivna morötter, oliver och fetaost+tomat som varit i ugnen.
Riktigt gott och mättande!

Trevlig helg!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar