13 juni 2014

Rabarbersaft och paj

Rabarbersäsongen är verkligen här och Sannah gjorde nyligen ett inlägg om rabarberkräm.
Det går helt utmärkt att frysa in rabarber, frukt och bär av olika slag. I vintras var det väldigt gott och trevligt att kunna göra kräm/smoothie/saft/paj m.m av det som frystes in förra sommaren. Nu är det dags att börja fylla upp frysen igen.

Tänkte dela med mig av recept på rabarbersaft och paj.

Ingredienser till saft:

1 kg rabarber
1,5 liter vatten
Ca 2- 2,5dl socker (smaka av)
1 citron 

Gör så här:

Skölj rabarbern och dela den i mindre bitar.
Koka sedan upp rabarbern i vattnet ca. 15 min. Pressa saften från citronen.
Sila av och koka upp saften med socker och citronsaft. Ta bort eventuell skum ifrån saften.
Låt svalna en stund och häll upp på flaskor eller frys ned (avsvalnad saft).

Tips: Använd en rymlig kastrull. Det kokade lätt över för mig när jag kokade rabarberna.
Pröva gärna att tillsätta lite vaniljpulver i saften också, efter att du skummat av den.
Jag brukar hälla varmt vatten i flaskorna och låta stå en stund. Innan jag häller över saft som är varm i dem.

Smulpaj med rabarber:

400-500 g rabarber
1 msk potatismjöl
Ca. 1-2 msk socker

100 g smör
1,5 dl kokos
1,5 dl havregryn
0.5 dl socker

Gör så här: 

Sött ugnen på 200 grader.
Skala rabarbern och dela den i små bitar.
Lägg rabarbern i en pajform och sikta potatismjöl och strö socker ovanpå.
Smält smöret och blanda i kokos, havregryn och sockret. Rör om.
Fördela smuldegen över rabarbern.
Grädda tills fin färg ca. 20 min
Servera med något du tycker om att ha till paj.

Hoppas det ska smaka! Själv har jag inga rabarber men brukar ha snälla svärföräldrar som gärna bjuder ut till mig.
/Sofia





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar