21 april 2014

Kikärtsbiffar a la Frölander

Vilken fantastisk dag det har varit idag! Mellan 15-20 grader i skuggan och sol hela dagen. Vindstilla på kvällen. Nästan sommarkänsla! Vi var ute nästan hela dagen, tillsammans med svärföräldrarna och Sofias familj, och firade svärföräldrarnas 30:onde bröllopsdag. Härligt!

Nu på kvällen såg jag och min man gårdagens avsnitt av Mästarnas Mästare. Det är det enda TV-programmet vi följer nu för tiden. Vi har dessutom valt att inte ha någon TV hemma. Personligen känner jag verkligen inget behov av det eftersom det finns så mycket annat jag hellre gör än att sitta framför den. Men skulle vi haft en TV hade jag säkert suttit där oftare vilket bidrar till ännu en anledning till att inte ha det. Nu kan man ju faktiskt se många program på dator/i-pad via internet. Men det blir ett "större steg" att se på TV via datorn. Då måste man ju faktiskt VÄLJA vad man vill se på. Och det tror jag är jättebra! Det aktiva valet som behövs gör att man undviker "slötittande" och onödig tv-konsumtion.

Hur som helst, ni som har följt Mästarnas Mästare, vet att Lars Frölander i stort sett utklassat övriga deltagare i den andra gruppen. Och vad man än tycker och tänker så verkar det ju som att hans kosthållning fungerar väldigt bra för honom, när han uppenbarligen är i så fin form. Givetvis är det många saker som spelar in i goda resultat men detta tycker jag tydligt visar hur kosten iallafall är en del i det hela.

För någon vecka sedan sökte jag på "Kost Lars Frölander" på google och hittade då "Lars Frölanders Meny" angiven på tv4 programsida Malou efter tio. Det var inga exakta recept men där hade han delat hur en vanlig dag kan se ut för honom. Många avocados konstaterade jag. Till lunch hade han angett kikärtsbiffar samt ungefär vilka ingredienser han använder sig av. Så jag bestämde mig för att testa göra ett recept utifrån detta. Dom blev väldigt goda, tyckte både man och dotter. Utan salt passar dessa utmärkt för bebisar. Med salt för barn över 1 år.

Ingredienser:

1 dl ekologiska boveteflingor
ca 150 g ekologisk morot
ca 110 g ekologisk zuccini
170 g ekologiska kokta kikärtor
30 g ekologisk tahini
10 g ekologisk olivolja
havssalt
cayennepeppar
oregano
paprikakrydda
pressad ekologisk citron

Gör så här:

Koka boveteflingorna till en gröt enligt förpackningen.
Finriv moroten och grovriv zuccinin.
Mixa/Mosa med en gaffel kikärtorna, om du vill.
Blanda allt ordentligt.
Forma biffar av 1 stor matsked smet och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 200 grader, ca 25 min på varje sida.
Jag glömde pressad citron i biffarna, men tror att de blir ännu godare med det.
Goda tillsammans med röd quinoa, sallad, feta ost och oliver.

Framöver ska jag även testa göra en variant på Frölanders Broccoli-spenat-avocado-soppa. Recept kommer!
Sannah

2 kommentarer:

  1. Hej. Vad bra att du lade upp recept , är sugen på veta vad han äter som vegetarian. Så fler recept önskas :)

    SvaraRadera
  2. Ja då får jag ta tag i att göra den där soppan då, bland annat :)
    Sannah

    SvaraRadera