13 april 2014

Teer från trädgården

Jag tycker det är supergott, gemytligt, mysigt, värmande, uppiggande och rogivande med te.
Vi dricker mycket te jag och min man och vi varierar oss av de olika sorter och varianter som finns.
(Går att läsa mer om te i dessa inlägg som Sannah skrivit:  TeTe märken)

Vi upptäckte glädjen av att torka våra egna örter och blad m.m Då får man njuta av dem under vinterhalvåret också. På sommaren plockar jag dem direkt och lägger i en kopp hett vatten och låter dra. Mängd är en smaksak. Tänkte ge några tips:


Pepparmynta- En favorit. Både kylande och värmande egenskaper.
Lättodlad och perenna (flerårig).
Jag har haft den i kruka men i år ska den få mer plats.
Den sprider sig som ogräs har jag hört, men det blir ett gott ogräs.
Bra också vid förkylningar, huvudvärk, gaser, halsbränna m.m
Ge Ej till spädbarn.

Citronmeliss - Har en lugnande och avslappnande effekt. Perfekt att dricka tillsammans med pepparmynta innan sänggående tycker jag. Den är också bra vid herpes, luftrörsinfektioner och hosta bland annat.

Lavendel - Bra för mycket.
Några exempel: Avslappnande, lindrar oro och depression, skyddar mot fria radikaler, bra vid huvudvärk och är maskdödande. 

Ringblomma - Stärker immunförsvaret och är bra för matsmältning och näringsupptaget.
Är också ett antihistamin och bra vid olika sorters hudproblem.
Skall dock EJ användas vid graviditet, då den är sammandragande.

Detta är bara några exempel på vad dessa fina örter har för fantastiska egenskaper och
något som alla 4 har gemensamt är att de är febernedsättande och gynnar immunförsvaret på olika sätt.
Har du ingen egen trädgård går det lika bra att odla i balkonglåda eller i kruka.

Jag dricker gärna mitt örtte på kvällarna.
En liten klick honung i ditt te gör att smakerna kommer fram lite mer, men de går lika bra att dricka som de är tycker jag. Hoppas detta ska inspirera dig lite till att odla egna saker. Framöver kommer också inlägg om annat nyttigt och gott som du kan ha och hitta i din trädgård.
/Sofia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar