30 april 2014

Tygblöjor

Redan innan vår dotter föddes hade jag börjat fundera på detta med tygblöjor. Det måste väl ändå vara bättre, på många sätt?
Men en sjukhusvistelse de två första månaderna komplicerade det hela och "vanliga" blöjor var det vi använde. Så fortsatte det även när vi kom hem. Libero såklart (utan parfym m.m.).
Vi började sätta dottern på potta nästan på en gång när hon lärt sig sitta (ca 6 mån) och ganska snart bajsade hon i stort sett bara på pottan. Eftersom hon inte helammade längre vid den här tiden så var/är ju bajset hanterbart (korv-konsistens) så för ett tag sedan bestämde jag mig för att byta till tygblöjor. Kanske framförallt för att det ska bli lättare för dottern att förstå att man även ska kissa på pottan (att kissa i en vanlig blöja märks ju knappt p.g.a. den fenominala uppsugningsförmågan). Det har inte riktigt gett något stort resultat än, men snart kanske?
Hur som helst, tygblöjor kostar ju faktiskt en hel del om man ska köpa allt nytt. Vi hade turen att få låna i stort sett allt man behöver. Dock köpte vi två par nya byxblöjor (vi använder innerblöja (+extra inlägg) och byxblöja-variant från imse) eftersom de begagnade inte höll helt tätt när de har ett antal år på nacken.
Men är det inte krångligt då? Måste man tvätta varje dag? Undrar kanske en del.
Jag tycker inte det har varit krångligt alls. Och inte särskilt mycket extra arbete. De använda innerblöjorna sköljer jag av med kallt vatten och lägger sedan i en hink med kallt vatten. Sedan tvättar jag en tvätt varannan/var tredje dag. Smidigt.

Det finns många fördelar med tygblöjor:
- minskar konsumtionen
- bättre för miljön
- billigare
- snällare för bebisrumpan
- gör blöjavvänjningen snabbare/smidigare
- mindre sopor
- mindre att bära från affären
- mindre kemikalier

Vi använder fortfarande vanliga blöjor på natten och även ibland när vi ska vara hemifrån mycket. Det känns smidigare. Men alltid tygblöjor hemma (dagtid). Kommer nog börja ha dem även på natten snart, eftersom dottern inte kissar lika mycket nattetid numera.

Nu har du fått min syn på detta! Vad tycker/tänker du?
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar