12 november 2013

Glödhoppor

När jag var barn älskade jag glödhoppor. Den som jag fick recept ifrån då var min farmors syster.
Men jag bakar mer och mer utan gluten. Så för kanske 6 år sedan testade jag fram ett recept på glutenfria glödhoppor. 

Idag när jag bakade hade jag min dotter (som blir 4 år i februari)  till hjälp.

Recept:
ca. 10-12 st (beroende på vilken storlek man gör)

2,5 dl havregurt eller liknande (ej havregurt vid celiaki)
0,25-0,5 dl ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hjorthornsalt
0,5 msk pulveriserat psylliumfröskal
1 tsk brödkryddor
4 dl glutenfritt mjöl
       - 2 dl rismjöl
       - 1 dl bovetemjöl
       - 1 dl majsmjöl

Rismjöl till utbakningen

Så här gör du:

Blanda de torra ingredienserna tillsammans i en egen bunke och
havregurten tillsammans med sirapen i en annan. 
Häll sedan över de torra ingredienserna i gurtblandningen. 














Rör om till en smidig deg.













Rulla sedan till bollar

Platta ut med handen, använd lite rismjöl under.



Kavla med en kruskavel på ovansidan.


Grädda i stekpanna på båda sidor tills de fått fin 
gyllenbrun färg, jag rekommenderar en stekpanna i gjutjärn 
och medelvärme på spisen.
Man kan få justera värmen lite nu och då.



















Låt svalna under en bakduk.

Går utmärkt att frysa ned.

Tips:  När degen släpper från bunken och man kan rulla och platta till med lite rismjöl utan att det kladdar, då är den bra. Var försiktig så det inte blir för mycket mjöl, hellre för lite och tillsätta lite extra. Glutenfri bakning skall vara lite kladdig för att det inte skall bli för torrt när det är klart.


Fortsatt trevlig tisdag! /Sofia



1 kommentar:

  1. Så goda och snygga ni får dem!
    När jag gör dem så blir de tyvärr väldigt torra men det beror säkert på att jag har för mycket mjöl
    Måste prova igen :)

    SvaraRadera