25 november 2013

Halloumiwok

Idag hade jag besök av min svågers fru. Väldigt trevligt, tyckte både jag och dottern. Och som ofta, ville vi göra något snabbt, gott men ändå nyttigt till lunch. Det finns en variant som jag brukar ta till ganska ofta. Nämligen halloumiwok.
Det är så enkelt som det kan bli, går snabbt och är väldigt gott!
Beroende på tid och vad man har hemma kan man antingen välja färdig wokmix som är fryst (vilket vi gjorde idag) eller göra in egen wokblandning (vilket jag gjorde för ett tag sen och tog bilden nedan).



2 stora portioner

Ingredienser:

Smör till stekning

ca 300 g wokmix (jag brukar använda ica asia)
eller 
1 liten/en halv stor ekologisk morot (ca 40g)
6 små ekologiska broccolibuketter (ca 75g)
5 "cm" ekologisk zuccini (ca 50g)
5 långa mimimajs (ca 75g)
Lite skivade bambuskott (ca 50g)
1 ekologisk tomat (100-150 g)

1/2 ekologisk halloumi
salt
svartpeppar
chiliflakes
oregano
paprikakrydda
olivolja
ev. ekologiskt råris eller risnudlar

Gör så här:

Skölj de frysta wokgrönsakerna i en sil
eller
Skär grönsakerna i lämpligt stora bitar.

Skär halloumin i tärningar, ca 1*1 cm stora.
Stek alla grönsaker (utom tomat) ca 5 min på medelvärme, salta och krydda, tillsätt sedan tomat och halloumi och stek en stund till.
Ringa lite olivolja över woken vid servering.

Servera tillsammans med råris (perfekt att göra lite extra till t.ex. middagen dagen innan så går det snabbt att värma) eller risnudlar om så önskas.

Gott och mättande!
Sannah

Ps. Nu är det enklare att kommentera - ni slipper rebusen. Go for it! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar