26 november 2013

Hallongrottor

Förra veckan hälsade jag och dottern på hos min farmor som precis har flyttat till en ny lägenhet.
Farmor och jag har flera gemensamma intressen, bland annat bakning.
I och med flytten hade hon dock tappat bort sitt recept på hallongrottor och var lite bekymrad över detta eftersom hon hade tänkt baka dessa. När jag kom hem letade jag snabbt upp ett recept (från matklubben.se) på hallongrottor ("modern" som jag är..haha!) och ringde till farmor för att dela med mig av detta. Hon blev väldigt glad och tacksam. Tänk vad något så enkelt kan betyda mycket för någon annan.
Passa på att glädja någon med en enkel handling idag vet jag!

Hur som helst blev jag sugen på att testa att göra en glutenfri variant på hallongrottor vilket blev av idag.
De blev faktiskt riktigt bra!
Jag hade dock endast formar i "bull-storlek" (tack vare "inga namn nämnda" som inhandlade dessa) så det fick bli stora hallongrottor. Personligen skulle jag nog gillat mindre, klassiska, bättre. Det är ganska mastigt att äta en hel sådan stor. Nåja, här kommer receptet:

Ingredienser:

150 g ekologiskt smör
1/2 dl ekologiskt råsocker
1 dl ekologiskt rårismjöl
1 dl ekologiskt bovetemjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
3/4 dl ekologiskt potatismjöl
1 msk fiber husk
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 tsk bakpulver
ekologisk hallonsylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Kör alla ingredienser utom hallonsylt i matberedare tills det blir en deg.
eller
Ta fram smöret tidigare så det blir mjukt och arbeta sedan ihop alla ingredienser till en deg.
Knåda degen lite och rulla till en avlång "cylinder".
Dela i 12 eller 25 delar. Rulla varje bit i handen till en boll.
Lägg i en kakform och gör med fingret en lämpligt stor grop.
Sätt ca 1 tsk hallonsylt i gropen.
Upprepa med varje del.
Grädda mitt i ugnen, 15-20 eller 10-15 min.

Så fina blev dom.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar