2 november 2013

Fredagsmys med risglass-desert

Bild från jadersbruk.se
För ett tag sedan när jag var och handlade på affären hittade jag plötsligt
"rice dream grädde". Jag har inte sett det förut och vet inte om det är ganska nytt eller om jag helt enkelt bara har missat det tidigare. Hur som helst köpte jag ett paket. Här i veckan bestämde jag mig för att testa att göra glass med den. Tidigare har jag gjort glass på ekologisk vispgrädde men nu fick jag ju chansen att göra mjölkfri glass. Spännande!
Det blev ca  6 portioner enligt nedan.

Ingredienser:

2 ägg
0,5 dl råsocker
2 dl rice dream grädde
0,5 tsk vaniljpulver

Gör så här:

Knäck äggen så att äggvitorna samlas i en skål och gulorna i en annan.
Vispa äggvitorna så att det blir fluffigt. (OBS! Viktigt att detta görs först!)
Vispa äggulorna tillsammans med sockret till en fin kräm.
Vispa risgrädden tillsammans med vaniljpulvret. Försök att få det så luftigt som möjligt.
Blanda sedan ihop risgrädden med ägguleblandningen.
Vänd slutligen i äggvitorna försiktigt.
Häll glassmeten i en låda och sätt i frysen, gärna över natten så det fryser ordentligt.

Igår kväll passade jag och min man på att testa glassen. Förutom glass serverade jag även skivad banan, persimon i mindre bitar, hallon, blåbär, hackade valnötter och mandlar och cacao nibs. Det var riktigt gott!


Glassen blev bättre än väntat. Eftersom risgrädden inte riktigt ville fluffa till sig som vanlig grädde var jag rädd att det inte skulle bli bra alls men det blev helt okej faktiskt. Men eftersom detta var mitt första försök kommer förmodligen ett lite förfinat recept framöver. Håll utkik! 

Ha en trevlig helg så länge!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar