9 november 2013

Sannanaspajen

Ikväll var det musikcafé på Efs i Ås, kyrkan som jag och min man numera brukar gå till. Jag hade lovat att baka en paj. Och inte helt oväntat blev det en ananaspaj (min "klassiker", av vissa även kallad Sannanaspaj). Den är enkel och god! Med glutenfria havregryn blir den dessutom helt glutenfri om så önskas.

Använd en 24 cm i diameter pajform, det motsvarar ca 10-12 bitar.
Gräddas i 175 grader i 25 minuter.

Ingredienser:

Botten
100 g ekologiskt smör/ekologisk kokosolja (i detta fall 75/25)
0,5 dl ekologiskt råsocker
3 dl ekologiska havregryn
Fyllning
1 ekologiskt ägg
2 dl ekologisk crème fraiche
0,5 dl ekologiskt råsocker (eller ännu mindre...)
1/4-1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 liten burk konserverad krossad ananas (det går säkert att använda färsk också men det har jag inte testat)

riven ekologisk kokos till dekoration

Gör så här:

Smält fettet i en kastrull.
Blanda sedan i socker och havregryn i kastrullen (när du tagit den från plattan).
Häll ananasen i en sil och låt rinna av ordentligt.
Blanda alla ingredienser till fyllningen i en skål.
Platta/banka med en sker ut havreröran i pajformen. Obs! Det ska precis täcka botten.
Strö sedan lite riven kokos ovanpå, om så önskas.
Häll fyllningen i pajformen och avsluta med att strö lite riven kokos även ovanpå pajfyllningen.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.

Låt svalna under handduk och låt sedan kallna i kylskåp, den är nämligen godast att servera kall.
 Med önskan om en trevlig fortsatt helg!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar